A tehetség nem egy képességet jelent, hanem a képességek magas szintű halmazának jelenlétét.
Írta: Lukács Ildikó
tagintézmény-vezető
A tehetség nem egy képességet jelent, hanem a képességek magas szintű halmazának jelenlétét. A képességek halmozódásában léteznek általános logikai műveletek elvégzésének képességei, matematikai, zenei, képzőművészeti, tánc, nyelvi, vagy műszaki problémák megoldásának képességei. Gyakori, hogy egyes tehetségformák együttesen lépnek fel. A vele született adottságokból rendszeres és módszeres tevékenység nélkül soha nem lesz képesség, illetve a képesség soha nem válik tehetséggé. Edison a nagy feltaláló erről így ír: „A lángész 1 % ihlet és 99 % verejték”. Hasonló módon nyilatkozik a zeneművek előadásáról és a vezénylésről Herbert von Karajan . Szerinte „a zenei előadó művészet 10 % varázslat és 90 % mesterségbeli tudás”.
A tehetség megnyilvánulásakor a veleszületett adottságok csak lehetőséget jelentenek. Ezek a tulajdonságok sok feltételtől függenek. Az öröklődés, a családi és társadalmi körülmények, az iskolarendszer és persze maga a konkrét iskola. A tradíció, a személyes példa, mind hozzátartoznak ahhoz az alaphoz, amely bázisa a tehetség kibontakozásának. Nagyon fontos a kulturált családi háttér, de oktatásunk képes ellensúlyozni a negatív tendenciákat is, mivel tanításunkban zömében egyéni foglalkozásokat tartunk. Tapasztalatunk szerint minden gyerekben ott szunnyad valamilyen fajtája a tehetségnek. Kérdés, hogy ezt környezet és mi, pedagógusok észrevesszük-e időben.
A művészetoktatásban kiemelt célként fogalmazódik meg a differenciált képességfejlesztés, ezen belül a tehetséggondozás. Tudni kell, hogy a tehetség önmagában kevés egy magas szintű munka végzéséhez, ha nem társul hozzá kitartás, szorgalom, akaraterő, türelem és gondos, tervszerű gyakorlás. Ez a zene tanulásának, valamint a későbbi harmonikus és egészséges személyiség kialakításának lehetőségét adja.
A művészeti iskolák eleve tehetséggondozó intézmények. Arra törekszünk, hogy a gyermekek kiválasztáskor nem csak a kiemelkedő tehetségek számítanak. Gyengébb képességekkel rendelkező gyermek is válhat önmegvalósító, érett személyiséggé.
Felelősségünk és feladatunk az átlagos vagy gyengébb képességekkel rendelkező gyermekekkel való foglalkozás, ezért nagy jelentőségű a művészeti iskolákban a zenei szakokon az egyéni foglalkozások lehetősége. A pedagógusok a gyermekek képességeihez, egyéniségéhez, szellemi és testi felépítéséhez tudják alakítani a tananyagot, a tanulási folyamatot ott erősítve, ahol a legnagyobb szükség van rá.
A művészeti iskolák a magyar közoktatásban első helyen állnak a tehetség korai felismerésében, ápolásában és kibontakoztatásában. Nincs még egy olyan intézményrendszer, amely lehetőséget ad arra, hogy a gyermekek egyéni képességeit figyelembe véve folyjon az oktatás.